Olemme Yliskulmalla pitäneet aina yhtä ja lapsetkin pääsääntöisesti tuntevat toisensa jo melkein vauvasta asti. Se tuo yhteisöllisyyttä ja juurtuu kunnolla asuinpaikkaansa. Näin olemme tehneet myös 2015-syntyneiden kanssa ja porukka on melkein kokonaan kasassa ja olemme treffanneet vuosien varrella.
Nyt keväällä tuli aika hakea esiopetukseen ja olimme jo kartoittaneet hieman, että kuka hakee Yliskulmalle ja meillä oli kahdeksan lapsen porukka, jotka ainakin hakivat. Tiesimme vielä muutaman saman ikävuoden lapsen, joita emme tavoittaneet. Saimme siis laittaa toissijaisen toiveen oman kyläkoulumme esiopetukseen, joka on kaikkien kotia lähinnä. Ensimmäiseksi olikin laitettu kunnan määräämä paikka, joka meillä esimerkiksi oli Jokilaakson esiopetus.
Pari päivää sitten meille tuli tieto, ettei Yliskulmalle tule esikouluryhmää, tämä siitä syystä että vain kahdeksan lasta oli laittanut toissijaisen toiveen Yliskulmalle ja ryhmäkoon pitäisi olla 13 lasta. Itsellä nousi karvat pystyyn tuosta maininnasta ”toissijainen toive”. Ei annettu mahdollisuutta muuhun kun tuohon toissijaiseen toiveeseen. Tiedän myös, että lähes kaikki ovat kirjoittaneet lisätietoihin vielä haluavansa lapsensa nimenomaan Yliskulmalle eikä mihinkään kauemmas. Mietin myös, mahtavatko muut joita emme tavoittaneet olla tietoisia mahdollisuudesta esiopetukseen omassa kyläkoulussa?
Tällä hetkellä Yliskulman esiopetuksessa on 11 lapsen ryhmä.
Kunta vielä vilautti, että lapset sijoitettaisiin osa Tarvasjoelle ja osa Jokilaakson esiopetukseen. Tätä en ymmärrä, että miksi ryhmäkin pitää vielä jakaa kahtia ja lapset eri paikkoihin. Saisivat edes olla samassa ryhmässä, jossa siirtyvät kouluunkin vai onko tämä liikaa pyydetty? Aiempina vuosina, kun lapsiluku on ollut alle 10 lasta, lapset ovat kuitenkin saaneet olla omana porukkanaan Jokilaakson esiopetuksessa.
Tässä kuva hakemuksesta, jonka olen lapseni esiopetusta varten täyttänyt. En ole siis hyväksynyt kunnan osoittamaa esiopetuspaikkaa, vaan olen saanut mahdollisuuden esittää toissijaisen toiveen.
0 kommenttia